A cink szerepe a szervezet működésében

A cink olyan esszenciális tápanyag, amely számos létfontosságú szerepet játszik a szervezetben. Mivel a szervezet természetesen nem termel cinket, ezért táplálékkal vagy étrend-kiegészítőkkel kell pótolni.

A cink számos folyamathoz szükséges a szervezetben:

  • Enzimműködés
  • Immunfunkció
  • Fehérjeszintézis
  • DNS szintézis
  • Sebgyógyulás
  • Növekedés és fejlődés

Számos állati és növényi táplálék természetesen gazdag cinkben, így a legtöbb ember számára egyszerű a megfelelő mennyiségű fogyasztás.

A legtöbb cinket tartalmazó élelmiszerek:

  • Kagylók: Osztriga, rák, kagyló, homár és kagyló
  • Vörös húsok: marha, sertés, bárány és bölény
  • Baromfi: pulyka és csirke
  • Hal: lepényhal, szardínia, lazac és nyelvhal
  • Hüvelyesek: csicseriborsó, lencse, feketebab, vesebab stb.
  • Diófélék és magvak: tökmag, kesudió, kendermag stb.
  • Tejtermékek: Tej, joghurt és sajt
  • Tojás
  • Teljes kiőrlésű gabonák: zab, quinoa, barna rizs stb.
  • Bizonyos zöldségek: gomba, kelkáposzta , borsó, spárga és répa zöldje

Az állati eredetű termékek, például a hús és a kagylók nagy mennyiségű cinket tartalmaznak könnyen hasznosuló formában.

A cink szerepe a szervezetben

A cink létfontosságú ásványi anyag, amelyet a szervezet számtalan módon felhasznál.

A cink a második legnagyobb mennyiségben előforduló nyomelem a szervezetben – a vas után –, és minden sejtben jelen van.

A cink több mint 300 enzim működéséhez szükséges, amelyek elősegítik az anyagcserét, az emésztést, az idegműködést és sok más folyamatot.

Nélkülözhetetlen az immunsejtek fejlődéséhez és működéséhez.

A cink a bőr egészsége , a DNS szintézis és a fehérjetermelés szempontjából is alapvető fontosságú.

A test növekedése és fejlődése függ tőle, mivel szerepet játszik a sejtnövekedésben és –osztódásban.

A cink az íz- és szagérzékeléshez is szükséges. Mivel a megfelelő íz- és szaglás szempontjából kulcsfontosságú enzimek egyike ettől a tápanyagtól függ, a cinkhiány csökkentheti íz- és szaglási képességet.

 

A cink és az immunrendszer

Mivel szükséges az immunsejtek működéséhez és a sejtjelátvitelhez, ennek hiánya legyengült immunválaszhoz vezethet.

A cink-kiegészítők bizonyos immunsejteket stimulálnak és csökkentik az oxidatív stresszt.

A cink-kiegészítők jelentősen csökkentik a fertőzések kockázatát, és elősegítik az immunválaszt.

A cink fontos szerepet játszik a hajszövet növekedésében és helyreállításában. Segít a tüszők körüli olajmirigyek megfelelő működésében is.

A cink és a hajhullás

A hajhullás gyakori probléma, amely a legtöbb esetben vitamin- és ásványianyag-kiegészítéssel javítható. A vitaminok és ásványi anyagok fontosak a sejtek normál növekedéséhez és működéséhez, és hiányuk esetén hozzájárulhatnak a hajhulláshoz. Gyakran a cinkhiány okozza a hajhullást:

  • a cinkhiány a hajhagymák fehérjeszerkezetének megváltozásához vezet, ami szerkezeti integritásuk gyengülését okozza. Ez azt jelenti, hogy az új hajszálak gyorsabban hullanak le, mint kellene
  • a cinknek fontos a hajnövekedésben a DNS- és RNS-termelésben betöltött döntő szerepe miatt is: nélkülözhetetlen a tüszősejtek hatékony osztódásához, amely által az anagén fázis (a haj növekedési szakasza) hatékonyabb lesz

Tanulmányok kimutatták, hogy a cinkhiány pótlással történő megszüntetése csökkentheti a hiányhoz kapcsolódó hajhullást.

Felgyorsítja a sebgyógyulást

A cinket általában kórházakban használják égési sérülések, bizonyos fekélyek és egyéb bőrsérülések kezelésére.

Mivel nélkülözhetetlen szerepet játszik a kollagénszintézisben, az immunműködésben és a gyulladásos reakcióban, szükséges a megfelelő sebgyógyuláshoz.

Segíthet az akne kezelésében

Az akne egy gyakori bőrbetegség, amely a becslések szerint a világ népességének akár 9,4%-át érinti.

Az aknét az olajtermelő mirigyek elzáródása, a baktériumok és a gyulladások okozzák.

A cink mind helyileg, mind étrend-kiegészítőként hatékonyan tudja kezelni a pattanásokat azáltal , hogy csökkenti a gyulladást , gátolja a P. aknés baktériumok szaporodását és elnyomja a zsírmirigyek aktivitását.

Az aknés emberekben általában alacsonyabb a cink szintje. Ezért a plusz cinkbevitel segíthet csökkenteni a tüneteket. 

Csökkenti a gyulladást

A cink csökkenti az oxidatív stresszt és bizonyos gyulladást okozó fehérjék szintjét a szervezetben.

Az oxidatív stressz krónikus gyulladáshoz vezet, amely számos krónikus betegség, például a szívbetegség, a rák és a szellemi hanyatlás egyik tényezője.

Hiánytünetek

Bár a súlyos cinkhiány ritka, előfordulhat ritka genetikai mutációkkal rendelkező embereknél, anyatejjel táplált csecsemőknél, akiknek anyja cinkhiányos, alkoholfüggőknél és azoknál, akik immunszuppresszív gyógyszert szednek.

Az enyhe cinkhiány tünetei közé tartozik a hasmenés, az immunitás csökkenése, a hajritkulás, az étvágycsökkenés, a hangulati zavarok, a bőrszárazság, a termékenységi problémák és a hosszú sebgyógyulás.

A súlyos cinkhiány tünetei közé tartozik a kóros hajhullás, a növekedési és fejlődési zavar, a nemi érettség késése, a bőrkiütések, a krónikus hasmenés, és idegrendszeri zavarok.

A cinkhiány enyhébb formái gyakrabban fordulnak elő, különösen a fejlődő országokban élő gyermekeknél, ahol az étrendben gyakran hiányoznak a fontos tápanyagok.

Becslések szerint világszerte körülbelül 2 milliárd embernek van cinkhiánya a nem megfelelő táplálkozás miatt.

Adagolási javaslatok

Ahogy a cink hiánya egészségügyi szövődményeket okozhat, a túlzott bevitel negatív mellékhatásokhoz is vezethet.

A túladagolás tünetei:

  • Hányinger és hányás
  • Étvágytalanság
  • Hasmenés
  • Hasi görcsök
  • Fejfájás
  • Csökkent immunitás
  • Csökkent a „jó” HDL koleszterin szintje

A túl sok cink bevitele más tápanyagok hiányát is okozhatja – például a krónikus magas cinkbevitel megzavarhatja a réz és a vas felszívódását.

A cink tolerálható felső szintje 40 mg naponta. Ez azonban nem vonatkozik a cinkhiányban szenvedőkre, akiknek nagy dózisú kiegészítőket kell szedniük.

A Forcapil hajhullás elleni kapszulák és tabletta napi adagja 10 (tabletta) és15 mg (kapszulák) cinket tartalmaz.

Forrás:

Micronutrients. (2015). unicef.org/nutrition/index_iodine.html

Parasad AS. (1985). Laboratory diagnosis of zinc deficiency. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4078198

Zinc. (n.d.) medlineplus.gov/druginfo/natural/982.html

Zinc: Fact sheet for consumers. (2016). ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-Consumer/

Zinc: Fact sheet for health professionals. (2016). ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/

Iratkozz fel hírlevelünkre és megajándékozunk egyszeri 10% kedvezménnyel!

Rendszeresen értesülhetsz újdonságainkról, és nem maradsz le híreinkről, kedvezményeinkről és legújabb termék információinkról sem!